احمد زیدآبادی برنده جایزه آزادی مطبوعات یونسکو شد
نوشته شده توسط : ژورنالیست

 

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی ایرانی که از حدود دو سال پیش در زندان است، برنده جایزه آزادی مطبوعات جهانی سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۱ شد.

به گزارش خبرگزاری یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) هیاتی متشکل از ۱۲ کارشناس بین المللی مستقل رسانه ای، احمد زیدآبادی را به عنوان برنده جایزه "گیلرمو کانو" در سال ۲۰۱۱ انتخاب کردند.

در بیانیه هیات داوری آمده است: "انتخاب احمد زیدآبادی ادای احترامی است به شجاعت و مقاومت استثنایی او و تعهد کم نظیرش به آزادی بیان، دموکراسی، حقوق بشر، تساهل، و انسانیت. این جایزه، علاوه بر او ادای احترامی است به ده ها روزنامه نگار ایرانی که در زندان هستند."

ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو، تصمیم هیات داوری را تایید کرد و خواهان آزادی آقای زیدآبادی از زندان شد. او گفت: "در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات (۳ مه - ۱۳ اردیبهشت) و با تایید نگرانی های هیات داوری در مورد سلامتی احمد زیدآبادی، از مقام های ایرانی می خواهم که او را از زندان آزاد کنند."

احمد زیدآبادی بلافاصله بعد از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد.

آقای زیدآبادی در دادگاه به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

احمد زیدآبادی در کارنامه مطبوعاتی خود سابقه سردبیری روزنامه آزاد و همکاری با روزنامه های همشهری و شرق، و وب سایت های بی بی سی فارسی و روز آنلاین را دارد.

او همچنین عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) است.

احمد زیدآبادی ۴۵ ساله پیش تر در سال ۱۳۷۹ نیز یک سال را در زندان گذرانده بود.

موسسه بین المللی مطبوعات نیز جایزه قلم طلایی سال ۲۰۱۰ خود را به احمد زیدآبادی داده بود.

جایزه جهانی آزادی مطبوعات با عنوان گیلرمو کانو را سازمان یونسکو از سال ۱۹۹۷ هر سال به یک فرد یا نهاد اهدا می کند که در هر جای جهان برای بهبود آزادی بیان تلاش کرده باشد، به ویژه اگر جان فرد در اثر این تلاش به خطر افتاده باشد.

این جایزه به همراه جایزه نقدی ۲۵ هزار دلاری آن، در مراسمی در روز جهانی آزادی مطبوعات (۳ مه - ۱۳ اردیبهشت) اهدا خواهد شد.




:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: